På lördagen den 12 augusti fick Lerdal-Gärdebyns vägförening besök från regeringen. Civiförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M) åkte runt i vägområdet för att orientera sig om läget. På plats kunde han berätta att Trafikverket fått i uppdrag att förbereda statligt katastrofstöd till bland annat vägföreningar.
Carl-Oskar togs med på en rundtur av Mats Bergkvist, Tomas Hallgren och Anders Rosén från Lerdal-Gärdebyns vägförening. Men på turen var också kommunstyrelsens ordförande Ulrica Momqvist (C) och kommunstyrelsens vice ordförande Fredrik Ollén (M).
Carl-Oskar Bohlin kunde bland annat på plats se förödelsen vid Gärdebygatan, Östlunds väg, Kålgårdsgränd och Bryggerivägen.
”Det är mycket omfattande skador – det kan jag konstatera. Klart är att översvämningen och vattenflödet var av en omfattning att det hade varit svårt att står emot”, sade Carl-Oskar Bohlin. Det var väldigt bra att få komma hit och få en bild av förödelsen. Och jag är imponerade av det jobb som kommun, vägförening och alla boende och frivilliga har gjort,” fortsatte han.
”Tyvärr kunde inte också infrastrukturministern vara här, men jag ska rapportera till regeringen,” fortsatte Bohlin.
”Det är helt klart att detta är skador som övergår möjligheterna för en vanlig vägförening att klara. De normala uppgifterna för en vägförening är på en helt annan nivå. Detta är något som ligger långt bortom den uppgift som en vägförening är anpassad för, ” menade Bohlin.
Ministern berättade att Trafikverket fått i uppgift att omfördela pengar till ett särskilt katastrofstöd till bland annat vägföreningar och kommuner för skadade vägar. Detta stöd kommer att kunna sökas hos Trafikverket, men det är inte klart när pengarna kan betalas ut.
”Vi uppskattar verkligen att regeringen och Carl-Oskar Bohlin gör ett besök här. Vi behöver verkligen få ut bilden av skadorna och behovet av stöd,” säger vägföreningen ordförande Anders Rosén.
”Det var också uppmuntrande att höra att Trafikverket förbereder ett katastrofstöd, men jag framförde också att vi inte kan vänta för länge på pengarna, eftersom vi måste snart kunna börja betala entreprenörerna så att vägarna kan lagas,” fortsätter Anders Rosén.